مشاهده ماهی تیلاپیا شکم سرخ
انجمن علمی گروه مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
درباره وبلاگ


«بسم الله الرحمن الرحيم؛ الحمد للـه رب العالمين والسلام والصلوه علي سيدنا ونبينا محمد وآله الطاهرين وصحبه المنتجبين؛ اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره واعوانه والمستشهدين بين يديه.» با عرض سلام؛ اعضای انجمن علمی مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات (تکثیر و پرورش آبزیان) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ورود شما را به وبلاگ این انجمن خوش آمد می گویند.
آخرین مطالب
سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, :: 21:30 :: نويسنده : فاطمه خدادادیان

برای اولین بار ماهی تیلاپیا شکم سرخ (Tilapia zillii) توسط کارشناس مرکز آبزی‌پروری جنوب کشور (یوسف میاحی) در رودخانه کارون(ایستگاه دارخوین)، در تاریخ شهریورماه 1390مشاهده و شناسایی شد. + خبر تکمیلی

مشخصات ظاهری این ماهی عبارت است از: وزن 90 گرم، طول کل 158 میلی متر، طول استاندارد 125 میلیمتر، ارتفاع بدن 62 میلی متر

جنس تیلاپیا از اعضای خانواده سیچلیدها (Cichlidae) و از راسته سوف ماهیان می‌باشد که داری بدنی مستطیلی شکل با فلس‌های ریز هستند.باله پشتی طولی با 23 تا 31 خار و شعاع نرم دارند.

زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا به ویژه کنیا می‌باشد. و در انواعی از سیستم های آب شیرین مانند نهرهای کوچک، استخرها، رودخانه ها و دریاچه ها زندگی می کند.ژاپنی‌ها به دلیل کمبود غذا تیلاپیا را از مالزی به کشور خود بردند و به عنوان گونه پرورشی معرفی کردند. امروزه تیلاپیا در ژاپن، روسیه، هند و بخش‌هایی از آمریکا و اروپا پرورش داده می‌شود

خصوصیات کلی تیلاپیا:

ماهی تیلاپیا یوری هالین است و می‌تواند در آب دریا نیز زندگی کند . اکثر گونه‌های آن در آّبهای لب شور یافت می‌شوند اما برخی از گونه‌ها در آب دریا هم تخم ریزی می‌کنند. آنها کمتر حالت تهاجمی دارند که آنهم در ارتباط با رفتارهای جنسی، دما و تراکم جمعیت می‌باشد . محدوده دمای بهینه رشد و تخم ریزی انها 25 تا 30 درجه سانتی گراد است . حد کشنده دمایی انها 9 تا 13 درجه سانتی گراد است.

برای انجام تخمریزی نیاز به 25 تا 30 عدد ماهی ماده و حدود 12 تا 15 ماهی نر در هر 1000 متر مربع می‌باشد.لاروها در سن 2 تا 3 ماهگی با طولی معادل 6 تا 10 سانتی متر بالغ می‌شوند.در آب و هوای معتدله تولید مثل در حدود 2 ماه متوقف می‌شود . ماهیان تیلاپیا جمعیت خود را تا حد اشباع استخر افزایش می‌دهند.معمولاً نرها یک لانه در کف استخر حفر کرده و پس از جفت یابی و جفت گیری جنس ماده تخم ها را در دهان قرارداده تا عمل انکوباسیون و تفریخ انجام گردد.لاروها تا زمان جذب کامل کیسه زرده در دهان مادر باقی می مانند.

تیلاپیا یک ماهی همه چیز خوار بوده از سطوح مختلف غذایی استفاده می کنند. بیشتر فیلترفیدر بوده که با پالایش موادغذایی موجود در محیط، موادغذایی خود را تامین می کند آب محیط خود را تمیز و تصفیه می کند بطوریکه در منابع گفته شده بعنوان تصفیه کننده آب فاضلاب ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

قابلیت تغذیه از فیتوپلانکتون ها، زئوپلانکتون ها، ماکروفیت ها، بی مهرگان آبزی وکفزی ، لارو ماهیان و دتریت ها را دارد. به همین دلیل برای کنترل شکوفایی جلبکی نیز استفاده می شود مخاط آبشش تیلاپیا در گرفتن و استفاده از غذای اطراف ماهی کاربرد فراوانی دارد. جیره غذایی مورد استفاده در پرورش تجاری تیلاپیا، انرژی بالا و پروتئین 30-15٪ می باشد به همین دلیل قیمت غذای مصرفی پایین می باشد. تیلاپیابوسیله پلت های شناور در ستون آب مورد تغذیه قرار می گیرد. ضریب تبدیل غذایی پایین داشته که (2/1-9/0) ذکر شده است.

تیلاپیا جزء ماهیان گرمابی می باشد ولی دامنه تحمل به سرمای خوبی دارد.

تیلاپیا جزء ماهیان آب شیرین می باشد ولی تحمل شوری را دارد در شوری 10الی 15 ppt به راحتی رشد می کند در برخی منابع ppt30 نیز ذکر شده است. در شوری ppt5 تفریخ تخم یاHatching بخوبی صورت نمی گیرد.


این ماهی را هم دراستخرهای خاکی، مخازن فایبرگلاس و درتانک پرورش می دهند. استخرهای خاکی بیشتر در زهکش ها می باشند که طول زیاد و عرض کم دارند و غذادهی بصورت دستی به راحتی امکان پذیر است. برداشت بصورت تدریجی صورت می گیرد معمولاً بچه ماهیان 20 گرم به بالا برای ذخیره سازی استخرهای خاکی، بازماندگی بیشتری داشته و بعد از گذشت 8-6 ماه به حدود 800-600 گرم می رسند.

این ماهی نسبت به اکسیژن کمتر ازppm 5 حساس بوده، 5/5-5/8 PH را تحمل کرده و معمولاً برای رشد بهتر و جلوگیری از خطرات زیست محیطی بدلیل قدرت تکثیر بالای این ماهی توصیه می شود از بچه ماهیان عقیم برای پرورش استفاده شود که عقیم کردن بوسیله هورمونهای خوراکی یا تزریقی و یا بصورت شوک های فشاری و دمایی انجام می گیرد.

از پرورش تیلاپیا و میگو به منظورپیشگیری از برخی بیماریها مثل بیماری ویروسی WSSW یا لکه سفید میگو نیز استفاده می شود

خبر تکمیلی: در 5 خرداد 1391 دو عدد ماهی تیلاپیا در رود کارون توسط کارشناس پژوهشکده مشاهده شد که به وسیله قلاب صید شده بودند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها
  • شیلاتی های دریا دل
  • شیلات
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن علمی شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و آدرس anjomaneshilat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 62
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 77
بازدید کل : 266204
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

<-PollName->

<-PollItems->

.


IranSkin go Up

.

نیت کنید و اشاره فرمایید